We zitten midden in de energietransitie. Iedereen wil groener zijn. En ook in de wet- en regelgeving komt dat naar voren. Zie bijvoorbeeld ook onze blog over EPBD-III van begin december. Daarin is te lezen dat een van de drie pijlers van deze energie-regels de laadinfra-structuur betreft voor elektrisch vervoer. Utiliteitsgebouwen met een bepaald aantal parkeerplaatsen moeten verplichte aantallen laadpunten hebben voor elektrische auto’s. We gaan met z’n allen ook steeds meer elektrisch rijden. Deze elektrische vervoersmiddelen moeten regelmatig worden opgeladen. En daarin schuilt nu net het mogelijke risico. Dus wat moeten we doen.
Case
Een van onze klanten wil in de parkeergarage onder haar kantoor laadpunten maken voor elektrische auto’s en vroeg aan ons wat de regels zijn. De parkeergarage heeft twee lagen en biedt plaats aan 103 auto’s. Verder zijn er voor de deur ook nog 12 plaatsen voor directie en bezoekers. Zij vertelde mij dat ze angstig is door de verhalen dat auto’s bij het laden spontaan kunnen gaan branden en dat die branden niet kunnen worden gedoofd.
Haar vraag is concreet:
- Ben ik volgens de EPBD-III regels verplicht om laadpunten in de garage te maken?
- Waar kan ik die laadpunten het beste installeren?
- Aan welke (kwaliteits)regels moeten de laadpunten voldoen?
In deze wekelijkse blog van ORTEON bespreek ik de definities en de bijbehorende wet- & regelgeving ten aanzien van laadpunten voor elektrisch vervoer. Wat kun je doen als je zulke laadinstellingen wilt aanschaffen en welke voorschriften zitten er aan het onderhoud en beheer? Lees onze wekelijkse ORTEON Blog Wet- & Regelgeving voor een eenvoudige uitleg van dit onderwerp.
Risico’s bij het laden van elektrisch vervoer
Je hoort het regelmatig: elektrische fietsen, scooters en ook auto’s die na een ongeluk of tijdens het laadproces spontaan in brand vliegen en dan heel lang en heel fel branden. Hoe kan dat nu? Het probleem ligt bij de accu. Omdat de vraag gaat over het al dan niet installeren van laadfaciliteiten in een parkeergarage, zal ik me beperken tot de auto. Maar het geldt voor alle elektrisch aangedreven vervoer. Tegenwoordig worden elektrische auto’s bij de productie uitgerust met zogeheten lithium-ionbatterijen (Li-ion), de opvolgers van lithium-batterijen. Het verschil zit hem in het opladen van de batterij. Een kleine zestig branden met elektrische auto’s telde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vorig jaar, goed voor slechts 1,3 procent van de 4753 autobranden die in totaal gemeld werden. Ter vergelijking: van alle auto’s die in Nederland rondrijden is inmiddels 4 procent elektrisch aangedreven. Dus het aantal branden van elektrisch aangedreven auto’s is kleiner dan auto’s met brandstofmotoren. Waarom zijn we dan zo voorzichtig, zou je zeggen? Dat komt vooral, omdat als de accu van de auto zelf in brand gaat, deze niet te blussen is. En de brand is zeer fel.
Nieuwbouw of bestaande bouw
De wet- en regelgeving ten aanzien van elektrisch vervoer (EPBD-III) geeft aan dat er laad-voorzieningen moeten worden getroffen. Ook nu al geldt dat bij utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein minimaal 1 oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid moet worden aangelegd. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken. Dit om het elektrisch vervoer te promoten. In het bouwbesluit staan echter geen maatregelen genoemd die specifiek gelden tegen de felle en lang aanhoudende accu-branden waar we het hier over hebben. Natuurlijk zijn er wel regels over het afzuigen van de giftige rookgassen van brandende auto’s in het algemeen, het snel en veilig kunnen verlaten van de parkeergarage en de stevigheid van de constructie bij een brand (Bouwbesluit, afdeling 2.2 Sterkte bij brand). En natuurlijk geldt ook alles wat we al eerder publiceerden over het veilig vluchten volgens de arbeidsomstandighedenwet. Zie hiervoor ook onze vorige blogs.
Dus tot het nieuwe bouwbesluit er is, adviseren wij iedereen het gezond verstand te gebruiken. Zelf was ik toch nog nieuwsgierig en daarom ben ik er nog iets verder ingedoken:
Er zijn verschillende partijen die specifiek hierover gepubliceerd hebben:
- De brandweer geeft hier aan dat, als je laadpunten in een overdekte, ondergrondse parkeergarage maakt, dat je dat punt dan projecteert, zo dicht mogelijk bij de in/uitgang, zodat deze bij brand er gemakkelijk bij kan;
- Het Rijksvastgoedbedrijf heeft dit document opgesteld als richtlijn;
- Het Instituut voor Fysieke Veiligheid heeft er deze website aan gewijd;
- Op de site van het dagblad Trouw vinden we deze pagina;
- Ook kassa heeft er al twee uitzendigen over gemaakt:
Ons advies
Alle bovenstaande informatie en de situatie zoals die hierboven is geschetst, komen we tot het volgende advies:
“Wij adviseren om de door het EPBD-III voorgeschreven laadpalen buiten de parkeergarage te realiseren. Daarvoor kunt u de 12 reeds bestaande buiten-parkeerplaatsen gebruiken.” Daarmee voldoet de klant aan de wet- en regelgeving en kan ze ook aan haar extra duurzaamheids-doelstelling voldoen door deze installatie mede te laten voeden door de zonnepanelen op het dak.
Onderhoud en beheer
Ten aanzien van het onderhoud en beheer, geldt voor de elektrische installaties van nieuwe laadpalen dat ze moeten voldoen aan de elektrische veiligheidsvoorschriften die genoemd worden in het bouwbesluit (NEN 1010). Vergeet daarbij niet aan de installateur een NEN 1010 – hoofdstuk 6 opleverrapport te vragen en de installatie daarna op te nemen in het periodieke inspectiebeleid conform NEN 3140. Zie voor meer informatie de blog van 22 september 2021.
Kunnen we helpen?
ORTEON heeft het doel om u te helpen onbezorgd te voldoen aan wet- en regelgeving (W&R) ten aanzien van uw gebouwen en installaties. Graag willen we met u aan tafel om de mogelijkheden te bespreken. De dienstverlening start altijd met een audit om er achter te komen wat u al heeft gedaan om het voldoen aan de W&R te borgen. Wij helpen onze klanten zelf te voldoen aan de regels, en stellen daar handvatten voor ter beschikking. Natuurlijk kunt u ons ook inschakelen om de zorg uit handen te nemen. Zie https://www.orteon.nl/ voor meer informatie.